Logo, czyli właściwie co?

Logo nie jest tym samym, co marka ani identyfikacja - logo, identyfikacja i branding spełniają osobne funkcje, ale razem tworzą komplementarny obraz biznesu lub produktu.

MARKA to wizerunek firmy jako całości - obraz, uczucie lub skojarzenie w umysłach konsumentów

 

IDENTYFIKACJA WIZUALNA to wszelkie aspekty wizualne, które stanowią część marki

 

LOGO identyfikuje firmę w najprostszej postaci poprzez używanie znaku lub ikony.

 

Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity - CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie, w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy - logo.

 

Na identyfikację wizualną składają się:

 

  • logo (symbol marki)
  • kolorystyka
  • krój pisma
  • zasady postępowania z powyższymi
  • materiały biurowe (m.in. papier firmowy, wizytówki, koperty)
  • materiały marketingowe (takie jak ulotki, broszury, książki, strony internetowe)
  • produkty i ich opakowania
  • elementy odzieży służbowej noszonej przez pracowników
  • szyldy

 

Identyfikacja wizualna to wszystko, co wizualnie reprezentuje biznes

 

Ważnym narzędziem, będącym jednym z efektów stworzenia identyfikacji wizualnej, jest tzw. księga znaku, która opisuje wszystkie elementy składowe tejże identyfikacji.

 

Projektowanie logo i identyfikacji wizualnej powinno być wpisane w marketingowy proces budowania marki jako całości. Cztery główne wyznaczniki dobrej strategii identyfikującej markę to:

 

Wyróżnienie

Na dziejszym, bardzo konkurencyjnym rynku, marki muszą różnić się od innych, aby zostały zauważone, zrobiły wrażenie, a w konsekwencji – zostały wybrane.

 

Trafność

Marki powinny stanowić odpowiedź na potrzeby i pragnienia docelowych odbiorców.

 

Spójność

Aby zapewnić wiarygodność w oczach swoich odbiorców, marki muszą być spójne - wszystkie komunikaty marketingowe marki oraz doświadczenia z nią związane powinny tworzyć całość.

 

Reputacja

Marka, która sie wyróżnia, jest trafna i spójna, jest ceniona przez jego odbiorców. wewnętrznych i zewnętrznych. Reputacja marki zostaje zdobyta poprzez wyraźną i dotrzymaną obietnicę.

 

 

 

 

Aby sprostać tym wymogom, logo jako projekt graficzny powinno być:

 

  • proste
  • zapamiętywalne
  • ponadczasowe
  • uniwersalne
  • odpowiednie

 

Proste

Proste logo jest rozpoznawalne, uniwersalne i zapamietywalne. Dobre logo ma w sobie coś oryginalnego, ale nie jest przerysowe.

 

Zapamietywalne

Efektywne logo jest z łatwością zapamietywalne poprzez prostotę oraz trafność.

 

Ponadczasowe

Skuteczne logo powinno opierać się upływowi czasu.

 

Uniwersalne

Logo może być wykorzystywane na różnych podłożach, materiałach i przy rozmaitych technikach reprodukcyjnych. Powinno być funkcjonalne – skalowalne (spełniające funkcję zarówno w formacie znaczka pocztowego, jak i billboardu) oraz dobrze wyglądać w pionowym i poziomym układzie.

 

Odpowiednie

Logo powinno odpowiadać celowi dla jakiemu służy. Logo producenta zabawek musi różnić sie od loga firmy prawniczej, ale nie znaczy to, że powinno prezentować ofertę ani usługi firmy które reprezentuje (np. logo komputera nie musi zawierać komputera). Logo służy jedynie identyfikacji. 94% logotypów 50 najwiekszych marek nie opisuje tego, czym zajmuje się firma.

 

 

 

 

Kreaktywnie © Warszawa 2011-2015 Wszelkie prawa zastrzeżone